Solimas

Zorggroep Sirjon.

Home » Klantcases » Klantcases zorg en welzijn » Zorggroep Sirjon

Zorggroep Sirjon is de aanbieder van gehandicaptenzorg en ouderenzorg voor reformatorisch Nederland. Onder de zorggroep vallen Siloah (gehandicaptenzorg), SVRO (ouderenzorg) en Dienstencentrum Sirjon (DCS). De organisatie draagt bij aan het welzijn van haar cliënten. Bovendien biedt ze professionele ondersteuning en creëert ze randvoorwaarden waarmee en waarbinnen managers, medewerkers en vrijwilligers optimaal kunnen functioneren op hun plaats binnen de zorgorganisatie.

De ICT-uitdagingen

Hoe kunnen we met beperkte financiële middelen toch continu betere zorg bieden? En voortvloeiend daaruit: hoe zorgen we ervoor dat onze ondersteunende diensten optimaal met elkaar samenwerken voor de cliënt? Vanuit deze vraagstukken ging Zorggroep Sirjon een verandertraject in. Dat vroeg ook om een nieuwe visie op IT: welke activiteiten blijven we zelf doen en voor welke onderwerpen ontwikkelen we een outsourcing strategie? De 1.000 medewerkers door heel Nederland moeten natuurlijk wél goed kunnen werken.

Drie ICT-doelstellingen

Zorggroep Sirjon formuleerde daarom drie doelstellingen:

  • Alle zorgmedewerkers moeten een volwaardige, complete en veilige werkplek hebben. Op kantoor, bij de zorg voor de cliënt en thuis. Dat is ook een goede secundaire arbeidsvoorwaarde.
  • Sirjon zet strategisch in op veiligheid. Met het oog op de AVG én omdat de organisatie werkt met privacygevoelige informatie over kwetsbare informatie.
  • Een strategische en logische outsourcing, in samenwerking met een IT-partij. Dat werd Solimas.

Aanpak voor de ICT-infrastrucctuur

Evert van Luttikhuizen, manager van het DCS: “Toen we bezig waren de visie op IT helder te krijgen, bood Solimas ons het volgende aan: geef ons een jaar, dan brengen we de volledige IT-omgeving in kaart: de ICT-infrastructuur, het kennisniveau en de hard- en software. Ook maken we een voorstel om jullie IT-omgeving op het gewenste niveau te brengen tegen een vast bedrag. Best een risico voor Solimas, want je weet maar nooit wat je tegenkomt. Dat gaf ons het vertrouwen dat er commitment is. Natuurlijk moet de prijs in verhouding staan tot de diensten en de kwaliteit. Maar we wilden echt een samenwerking aangaan, en daarbij komt het aan op vertrouwen. Daarom is Solimas ook betrokken bij onze interne IT-stuurgroep. Zo weten we van elkaar waar we staan, wat er gebeurt en waar het naartoe gaat.”

“Aan het begin van het traject had Sirjon een aantal uitdagingen. Zoals de achterblijvende IT-kennis van medewerkers, de sterk verouderde IT-omgeving, de toegenomen focus op data-security en de omschakeling van het zelf proberen te doen naar het samenwerken met een externe IT-partij. Ook Solimas had uitdagingen. Zo waren er in het begin wat problemen met de capaciteit op de helpdesk. Solimas vergrootte daarop de capaciteit hiervan. Dát is samenwerken: meedenken en ontzorgen. Ook mooi: toen we besloten onze IT te outsourcen, had dat natuurlijk gevolgen voor onze IT-medewerker. Solimas besloot deze medewerker in dienst te nemen.”

Resultaten tot nu toe

Nu, een jaar later, is er al veel bereikt. Van Luttikhuizen: “Op basis van de inventarisatie en het advies van Solimas hebben we inmiddels geïnvesteerd. We maken nu gebruik van TOVI Basis en Werkplekbeheer, Managed Back-up en Managed Security.” TOVI staat voor Totale Ontzorging VANESSEN ICT. Haar servicedesk is ook het eerste aanspreekpunt voor alle eerstelijns support. Van Luttikhuizen: “Voor onze Office 365-implementatie werken we naast Solimas ook nog samen met een cloud specialist, ook hier is Solimas intensief bij betrokken. Er wordt intensief samengewerkt tussen beide partijen. Dat werkt goed voor ons. We worden echt ontzorgd en hoeven zo min mogelijk zelf te regelen. De strategische beslissing om IT te outsourcen is hiermee bevestigd.”

“Sirjon heeft het erg gewaardeerd dat Solimas zich vanuit partnership aan onze uitdaging gecommitteerd heeft. Er wordt eerlijk en transparant aangegeven wat niet en vooral wel mogelijk is. Dit schept vertrouwen, wat een goede basis is voor een langdurige samenwerking. Het is fijn dat men de ‘taal’ van de zorg spreekt en begrijpt wat nodig is. Zowel complexe vraagstukken als een zorgmedewerker die een wachtwoord is vergeten worden met plezier besproken en geholpen. Dat wordt als erg prettig ervaren. We zijn geen nummer, maar merken dat Solimas bijdraagt aan het bereiken van onze doelen.

De ICT-automatiseringsproces van Solimas

Eduard van Dijk, Manager Services bij Solimas Barneveld: “Vrij vroeg in het onboarding proces van Zorggroep Sirjon ben ik betrokken geraakt om dit ook vanuit services goed te managen. In het begin was het soms lastig om de bestaande situatie, die veel workarounds bevatte, te kunnen migreren en beheren op het gewenste niveau. Wat we hier juist enorm leuk aan hebben gevonden en aan waarderen is dat we echt samen met Zorggroep Sirjon deze professionaliseringsslag hebben kunnen maken. We hebben de kans gekregen om intensief samen te werken, elkaars verbeterpunten te accepteren en hier samen in te groeien. De persoonlijke contacten blijven in stand waardoor de lijnen kort blijven ondanks de professionele samenwerking. Dit ervaar ik als zeer positief en ik kijk uit naar de gezamenlijke toekomst.

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op!

Contact
Klantcase downloaden. Download klantcase