Solimas

Geen omnichannel retail strategie zonder sterk ICT-fundament.

Home » Blog » Geen omnichannel retail strategie zonder sterk ICT-fundament
21 februari 2020

Klanten, niet kanalen. Daar ligt de focus van een succesvolle omnichannel retail strategie. Gemak en een uniforme, consistente beleving, onafhankelijk van het moment, de plaats en de context waarbinnen klanten contact hebben met je organisatie. Dat is wat je klanten willen! Om die klant echter goed kunnen bedienen en begrijpen moeten kanalen en interacties met elkaar worden verbonden. De ICT die daarvoor nodig is moet aan behoorlijk wat eisen voldoen.

Retailers worden techbedrijven

Meer data maakt alles beter. Hoe meer je weet over je klanten, hoe beter de besluitvorming en service worden. Personalisatie is key in de retailsector en daar heb je data voor nodig. Hier komt complexe ICT infrastructuur bij kijken zoals big data en de integratie van verschillende softwareonderdelen. Het doel is realtime inzicht in alle belangrijke klantgerelateerde processen en daarvoor is een samenhangend systeem nodig. De keuze voor een omnichannel retail strategie vraagt daarmee om supply chain integratie van zowel de on- als offline verkoopkanalen. Dit is ook het traject waar wij onze klant Nelson Schoenen bij hebben geholpen. Nelson is getransformeerd van een traditionele retailer naar een techbedrijf dat in de retail opereert.

ICT wordt alleen maar crucialer

Online bestedingen groeien jaar na jaar, ongeacht welke sector. Een niet werkend online kassasysteem betekent geen omzet. Nieuwe websites en apps moeten na initieel succes snel kunnen opschalen, zonder dat de veiligheid daarbij in het geding komt. Al met al worden de beschikbaarheid en flexibiliteit van ICT voor retailers iedere dag belangrijker. Dat geldt ook voor onze klant HTM, waar uitval van ICT-systemen ervoor zorgt dat er geen abonnementen kunnen worden verkocht en de rijen vol boze klanten bij de servicebalies zich snel vullen.

ICT uitbesteden of zelf doen?

Om de bedrijfscontinuïteit in de retail te kunnen garanderen, is ICT van kritieke waarde. Echter is voor de meeste retailers geen kernactiviteit, terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Daarnaast heb je de keuze of je deze belangrijke taak zelf blijft uitvoren, of het verstandiger is om te kiezen voor ICT-beheer uitbesteden? En als je dan je ICT wilt gaan uitbesteden, waar kies je dan voor? ICT-beheer, ICT-outsourcing of de cloud?

Solimas: de ICT-regisseurs

Wij voeren voor onze klanten de regie over hun ICT-omgeving. Daarbij zorgen wij ervoor dat de functionaliteit, beschikbaarheid en innovatie van hun ICT aansluit op de vragen, wensen en eisen van de organisatie. Zo kun je met een gerust hart je ICT uitbesteden.

Contact